Wyłączniki silnikowe
Zabezpieczanie silnika elektrycznego wyłącznikiem
Jednym z cenniejszych podzespołów urządzenia elektrycznego jest napędzający je silnik. Istnieje sporo zagrożeń mogących spowodować zniszczenie silnika elektrycznego. Do najczęstszych z nich należy zablokowanie rozruchu, przeciążenie, zwarcie lub brak jednej fazy w sieciach trójfazowych. Każdy silnik elektryczny można skutecznie zabezpieczyć przed skutkami takich zdarzeń, poprzez zastosowanie odpowiedniego wyłącznika silnikowego.
Jak działają wyłączniki silnikowe?
Klasyczne wyłączniki silnikowe są załączane i włączane ręcznie, a jego zadaniem jest ochrona nie tylko samego silnika, lecz także zabezpieczanie zasilającej go instalacji przed skutkami zwarć, przeciążeń i asymetrii fazowej. Oczywiście w przypadku kiedy następują takie zdarzenia, a także wtedy kiedy dochodzi do zablokowania rozruchu, wyłącznik zadziała automatycznie i odetnie dopływ prądu do silnika w czasie kilku milisekund. Ponieważ taki wyłącznik silnikowy jest stosunkowo mały, potrzebuje niewielkiej przestrzeni instalacyjnej. Większość wyłączników silnikowych składa się z termicznego wyzwalacza chroniącego uzwojenie silnika, a więc stanowiącego zabezpieczenie przeciążeniowe oraz z wyzwalacza elektromagnetycznego będącego ochroną przeciwzwarciową. Niektórzy producenci tych urządzeń dodatkowo zaopatrują je w różne pomocnicze styki i łączniki. Wyłącznik silnikowy umożliwia ochronę silników bez dodatkowych bezpieczników, co oszczędza i miejsce, i pieniądze.

















